top of page

Shakespeare Lab

Missionen er at bringe Shakespeare ud i landet ud til folket. At arbejde med ordene og dramatikken i forskellige sammenhænge: på skoler, museer, højskoler, biblioteker, kirker, virksomheder – ude og inde – på farten,  ja, selv i folks hjem. 

Bag Shakespeare Labs forestillinger, happenings, workshops og alt det ind i mellem er der et brændende ønske om at åbne Shakespeares stykker op for et nyt publikum.

I Shakespeares stykker kan vi finde trøst og opmuntring – forståelse og indsigt – vi  kan bruge ham som pauseknappen i vores moderne, travle liv; han kan hjælpe os til at blive klogere på os selv. 

LEAR_2560x1345.jpg

Shakespeare Labs seneste projekt er en LEAR forestilling udviklet i samarbejde med skuespiller Birgitte Nystrøm, NewstreamProduction. Vi anvender Niels Brunses nye oversættelse. 

            

I Shakespeares Kong Lear skal kongen miste det hele , før han begynder at kunne se andre og opdage sin egen medmenneskelighed. Han vil gå på pension... og så alligevel ikke, men måske er hans kuldsejlede arvefølgeplan en nødvendighed, for den er begyndelsen på hans erkendelsesrejse - en smertefuld, rasende rejse ind i indre landskaber med familiedrama som baggrund, med søskende jalousi, magtkampe, vrede og afmagt.

Vores LEAR er en kort og intim (60 min) version af Shakespeares 400 år gamle stykke. Vi har skåret sidehistorien fra og koncentrerer os om kongens rejse. Vi er bare to; Birgitte Nystrøm er Lear og Rikke Liljenberg spiller den musikalske nar og de tre døtre. Konceptet er enkelt. Vi har taget et af stykkets væsentlige temaer - ingenting - til os. Vi har ingenting, ingen scenografi eller rekvisitter, er kun os – to spillere og publikum siddende sammen i en cirkel. Det er historiefortælling, som bliver levende. Når først historien går i gang og hjulet drejer, går vi i spil blandt publikum, inde og udenfor cirklen. Fokus er på Lears rejse fra alt til ingenting – på at give slip, faktisk.

Med hjælp fra instruktør Marc van der Velden har vi fundet en enkel scenisk form, der gør os i stand til at spille hvor som helst - det eneste vi har brug for er et lokale med plads til en cirkel af 30 - 50 stole.

Vi har modtaget støtte fra Augustinus Fonden, Zeutens Mindelegat og Dansk Skuespillerforbunds Produktionsstøttemidler og havde premiere i Grundtvig Salen i Kulturhuset Vartov  i hjertet af København juni 2023. 

 

                                                            Kommende LEAR forestillinger med efterfølgende aftertalk

  •                                                       torsdag d. 30. maj kl. 14.00 -  Jægersborg bibliotek

  •                                                       søndag d. 2. juni kl.  13.30  - Den Danske Kirke i London

  •                                                       torsdag d. 6. juni kl. 16.00  -  Kulturhuset Vartov / Cph Stage

  •                                                       fredag d. 7. juni kl. 16.00    -  Kulturhuset Vartov / Cph Stage

  •                                                       lørdag d. 8. juni kl. 16.00    -  Kulturhuset Vartov / Cph Stage

  •                                                       søndag d. 9. juni kl. 16.00  -  Jægersborg bibliotek 

 

Den efterfølgende aftertalk tager udgangspunkt i temaer fra stykket som f.eks familie relationer, generationsskifte, alderdom, død, arv, magt og tilgivelse.  Vi eller relevante fagpersoner faciliterer snakken. 

Forestillingen er refusionsgodkendt og vil turnere i juni og september måned 2024, så sig til hvis I vil have besøg. 

Publikums kommentarer

Så velorkestreret en forestilling. Så dejligt at sidde tæt på jeres kroppe. I er vildt modige.

Så vidunderligt at opleve, hvordan I generøst deler af jer selv med os. Tak.

 En forestilling fuld af visdomsguf…

I er jo helt tro mod hvordan Shakespeare blev spillet oprindeligt – hverken lys eller scenografi og med folk helt tæt på.

Det bliver meget billedrigt inden i vores hoveder. 

 

At komme ind i sådan et rum her og sidde i en cirkel… jeg var overrasket over, hvor hurtigt jeg købte præmissen.

Der var noget der gjorde, at jeg med det samme var med. Det var virkelig imponerende.

De forskellige skift og stemninger gjorde at jeg fik masser af billeder.

I har et eller andet afvæbnende greb, der gør at det er meget nemt at tappe ind i det i det I laver.

 

It was brilliant …

King Lear performed in beautiful Danish and in under one hour without losing the dramatic effects was remarkable.

Lear i naturen og naturen i Lear
bottom of page