Rikke Liljenberg / Shakespeare Lab
Skuespiller & underviser
LEAR
En Newstream- Shakespaere Lab produktion
Vi rundede vores lille Jyllands turnè af på Vejen Kunstmuseum d. 19. september i den vidunderlige ottekantede Skibelundssal.
Museumsdirektør Terese Nielsen skrev dagen efter på Instagram:
Tænk at få mulighed for, i en tæt sluttet cirkel at opleve de to dygtige skuespillere Birgitte Nystrøm og Rikke Liljenberg på en komprimeret time, spille essensen af Shakespeares Kong Lear.
Det var gribende nærvær, så man glemte tid og sted – helt optaget af samspillet mellem dem, hvoraf den ene spillede kongen og den anden de tre døtre og den gribende nar. På museet gav stykket mening på en helt særlig måde, da vi i pausen så på både Niels Hansen Jacobsens statuetter af Shakespeare motiver og den mægtige gips version af Kong Lear, der står i skulptursalen.
Vores LEAR har været et stop- start projekt, som har strakt sig over mange år. Det har været en udfordrende, men berigende proces og jeg er vildt stolt over hvor godt forestillingen er blevet modtaget af publikum – og hvordan den har sat gang i en snak om vigtige emner.
Nu sætter vi forestillingen på pause for andre projekter kalder, men refusionsgodkendelsen gælder i fem år, så det er mit håb, at vi kan tage LEAR op igen inden alt for længe.
Foreløbig stor tak til instruktør Marc ven der Velden for al hans hjælp og støtte undervejs og tak til Niels Brunse for den geniale oversættelse.

Shakespeare Labs LEAR forestilling er udviklet i samarbejde med skuespiller Birgitte Nystrøm, Newstream Production.
I Shakespeares Kong Lear skal kongen miste det hele , før han begynder at kunne se andre og opdage sin egen medmenneskelighed. Han vil gå på pension... og så alligevel ikke, men måske er hans kuldsejlede arvefølgeplan en nødvendighed, for den er begyndelsen på hans erkendelsesrejse - en smertefuld, rasende rejse ind i indre landskaber med familiedrama som baggrund, med søskende jalousi, magtkampe, vrede og afmagt.
Vores LEAR er en kort og intim (60 min) version af Shakespeares 400 år gamle stykke. Vi har skåret sidehistorien fra og koncentrerer os om kongens rejse. Vi er bare to; Birgitte Nystrøm er Lear og Rikke Liljenberg spiller den musikalske nar og de tre døtre. Konceptet er enkelt. Vi har taget et af stykkets væsentlige temaer - ingenting - til os. Vi har ingenting, ingen scenografi eller rekvisitter, er kun os – to spillere og publikum siddende sammen i en cirkel. Det er historiefortælling, som bliver levende. Når først historien går i gang og hjulet drejer, går vi i spil blandt publikum, inde og udenfor cirklen. Fokus er på Lears rejse fra alt til ingenting – på at give slip, faktisk.
Vi anvender Niels Brunses nye oversættelse af Kong Lear stykket og med hjælp fra instruktør Marc van der Velden har vi fundet en enkel scenisk form, der gør os i stand til at spille hvor som helst - det eneste vi har brug for er et lokale med plads til en cirkel af op til 50 stole.
LEAR aftertalk : LEAR kan med fordel lede til en efterfølgende snak med udgangspunkt i Kong Lear stykkets temaer. Temaerne spænder fra eksistentielle spørgsmål som: Hvem er vi uden magt, titler og materielle goder? Hvilken arv ønsker vi at give videre? til familie dynamik, magt, død og tilgivelse. Vi eller relevante fagpersoner faciliterer snakken.
LEAR er en refusionsgodkendt forestilling - et tilbud til biblioteker, højskoler, kirker, gymnasier, universiteter, foreninger og virksomheder - ja, alle steder hvor der er plads til en cirkel af stole.
LEAR forestillingen spillede i Vartovs store sal under Cph Stage juni 24, den har været en del af Gentofte Kultur og Festdage med arrangementer på Jægersborg Bibliotek og har været opført flere gange i Den Danske Kirke i London. I september måned var vi på mini turnè i Jylland, hvor vi spillede på Testrup Højskole og Vejen Kunstmuseum.
Publikums kommentarer
Så velorkestreret en forestilling. Så dejligt at sidde tæt på jeres kroppe. I er vildt modige.
Så vidunderligt at opleve, hvordan I generøst deler af jer selv med os. Tak.
Den minimalistiske opsætning af King Lear, hvor handlingen udspillede sig indenfor og udenfor en publikumscirkel,
var intimteater, når det er bedst: råt, nært, rørende og rystende.
En forestilling fuld af visdomsguf…
I er jo helt tro mod hvordan Shakespeare blev spillet oprindeligt – hverken lys eller scenografi og med folk helt tæt på.
Det bliver meget billedrigt inden i vores hoveder.
At komme ind i sådan et rum her og sidde i en cirkel… jeg var overrasket over, hvor hurtigt jeg købte præmissen.
Der var noget der gjorde, at jeg med det samme var med. Det var virkelig imponerende.
De forskellige skift og stemninger gjorde at jeg fik masser af billeder.
I har et eller andet afvæbnende greb, der gør at det er meget nemt at tappe ind i det i det I laver.
It was brilliant …
King Lear performed in beautiful Danish and in under one hour without losing the dramatic effects was remarkable.
Ord med på vejen fra oversætter Niels Brunse
‘Kong Lear i kammerspilsformat er Shakespeare til alle steder og til hver en tid. Det er glædeligt, at en af de grummeste og mest gribende historier i al dramatik nu kan nå ud til alle hjørner af landet. Shakespeare er en mester i at skabe verdener med ord, og nogle stole og et lydhørt publikum er nok til at lade hans ord komme til verden. Jeg ønsker jer held og lykke med projektet.’
Tak til
Vores LEAR projekt har været under udvikling over en længere periode. Undervejs har vi fået inspiration og støtte fra mange. Vi skylder en stor tak til instruktør og Shakespeare oversætter Line Krogh samt alle involverede i undersøgelsen: ’Et forsøg med Shakespeare på to sprog'. Tak til ZeBu og Forsøgsstationen for husly og opbakning og ikke mindst tak til Statens Kunstfond, Augustinus Fonden, Grundtvigsk Forum, Dansk Skuespillerforbund og Zeuthens Mindelegat for økonomisk støtte til vores projekt.
Shakespeare Labs mission
Det er Shakespeare Labs mission at bringe Shakespeare ud i landet ud til folket. At arbejde med ordene og dramatikken i forskellige sammenhænge: på skoler, museer, højskoler, biblioteker, kirker, virksomheder – ude og inde – på farten, ja, selv i folks hjem.
Bag Shakespeare Labs forestillinger, happenings, workshops og alt det ind i mellem er der et brændende ønske om at åbne Shakespeares stykker op for et nyt publikum.
I Shakespeares stykker kan vi finde trøst og opmuntring – forståelse og indsigt – vi kan bruge ham som pauseknappen i vores moderne, travle liv; han kan hjælpe os til at blive klogere på os selv.